PROJECTEN

over verbinding, katten, het niets en meer.

Karo verbeelde reeds vervormde momenten in het verleden, gaf een knipoog aan lucide dromen, toonde het belang aan van ‘het niets’ voor mensen van waaruit een cocreatie met een videast voortvloeide. Ook klaagde ze vrouwenbesnijdenis aan en hoe de mens omgaat met zijn omgeving en mede-aardbewoners, van één- tot meercelligen.
Momenteel werkt ze aan een expo in samenwerking met een dichteres.

KDDGI

21 oktober 2022 - 12 december 2022

Voor de expo KDDGi, of 'koperen draad de grond in', gaan Karo en Amina in dialoog. Amina Belôrf schrijft proza en poëzie en maakt theater. Karo schildert, naait, drukt en tekent haar beeldtaal.

Ergens in het midden raken de twee kunstenaressen elkaar. De kunstfilm Body As Canvas , een cocreatie van videokunstenaar Roland Méliès en Karo vormen het anker. De beelden raken Amina, de woorden van Amina raken Karo. De beelden en woorden creëren samen meer.

'Koperen draad de grond in' herbergt de zoektocht van hen beiden naar bodem om op te staan, naar de verbinding om dezelfde strijd in het leven te delen met elkaar.

Plaats: Kunstcafé Lichtkaai, Ellermanstraat 66, 2060 Antwerpen

vernissage 21 oktober 20u

open alle dagen vanaf 17u behalve op maandag en dinsdag

Finaal beeld expo Karo 2022.jpg

KATO

tbc in 2023

Karo is gepassioneerd door katten. Door zich te verdiepen in het hoe en waarom van haar katachtige huisgenoten, ontstond de noodzaak om recente wetenschappelijke inzichten in kattengedrag in beeld om te zetten. Op deze manier
tracht ze haar inzichten en beschouwingen over de relatie mens-kat in beeld te brengen.

IMG_20200917_081949_644.jpg

BODY AS CANVAS

2022

Videokunstenaar Roland Méliès brengt de beeldtaal van Karo over ‘het niets’ samen met zijn videokunst in het project Body As Canvas. Hij ontdekt en onderzoekt met zijn camera de verschillende huidlagen van Karo’s kunstwerken, die uit meer bestaan dan alleen canvas en verf: kattenhaar, kartonnen snippers, plakkertjes, met zwart overschilderde gouden bubbels verf, … 'Roland projecteert videobeelden met details van mijn werken op mijn lichaam. Als kunstschilder word ik zelf het canvas.'

17891624114368773.jpg

(PIECES OF) MULTICELLULAR CREATURE (IN PLASTIC)

2021

Deze werken zijn een aanklacht tegen hoe de mensheid met de natuur omgaat en het leven uit de aarde zuigt. De organismen in de plastic zakken zijn verscheurd en vacuüm getrokken, zoals in een labo. Maar een dunne draad houdt de verscheurde delen in contact met elkaar. Deze 'Pieces of Multicellullar Organism in Plastic' proberen zo verbonden te blijven ondanks hun verscheurd zijn.

Pieces of Multicellullar Organism in Plastic - karakol detail.jpg

VROUWENBESNIJDENIS

2020

Collectief Positief vroeg Karo om een werk te maken binnen het kader van hun campagne #freethepunani, tegen vrouwenbesnijdenis. Uit meerdere van haar kunstwerken werd een grafisch beeld gekozen dat samen met werken van andere kunstenaars werd verkocht als posters om de crisisopvang voor kwetsbare meisjes in Kenia te financieren.

Cut4_edited.jpg

INSPIRED BY THE NOTHING

2019

Met het thema burn-out als startpunt, liet Karo zich voor deze reeks kunstwerken inspireren door het (positieve) Niets. Wat is het belang van nietsdoen of je even van niets aantrekken? Welke gemoedsrust geeft leegte? Wat betekent 'het niets' voor jou als mens? Met deze vragen ging ze in dialoog met kunstenaars, studenten met roots uit alle continenten, professoren en haar publiek op de expo. Deze werken zijn een visuele vertaling van de opgedane inzichten.

Nothing4 - Inspired By The Note 'Something' 2019.JPG

DREAMING AWAKE

2018

Karo gebruikte voor deze reeks kunstwerken eigen fotomateriaal. Deze foto’s werden deel van het schilderij zelf. Foto's verwijzen altijd naar een moment uit het verleden. En een mens kan niet anders dan zijn of haar herinnering zelf aanvullen, vervormen, misvormen of mooier maken. Ons geheugen bestaat immers uit een soort van vergeten zodat een herinnering een andere vorm van werkelijkheid wordt.

Karo’s foto’s en haar schilderijen zijn als het ware twee verschillende ogen waardoor ze naar haar omgeving kijk. 


'Ik lach vaak met mijn eigen geheugen. Het lijkt niet veel te onthouden op een manier die dicht bij ‘de realiteit’ staat. Mijn brein maakt bij mijn eigen foto’s een heel eigen verhaal. Wat is nu ‘echt’ en wat is ‘geschilderd’? Wat is van mijn brein en wat kleurt de toeschouwer zelf in met zijn of haar herinneringen? 


Kunstenaar Freddy De Vierman goot het in volgende mooie woorden tijdens mijn proclamatie in 2018: waarbij het canvas een open wijzerplaat wordt om "nieuwe tijd " te vormen rond de foto.'

Winter4 - K Vrints.JPG