top of page

PROJECTEN

over verbinding, katten, het niets en meer

Karo verbeelde reeds vervormde momenten in het verleden, gaf een knipoog aan lucide dromen, toonde het belang aan van ‘het niets’ voor mensen van waaruit een cocreatie met een videast voortvloeide. Ze maakte een nieuwe beeldenwereld die danste op de ritmes van de poëzie van dichteres Amina Belôrf. Ook klaagde ze vrouwenbesnijdenis aan en hoe de mens omgaat met zijn omgeving en mede-aardbewoners, van één- en meercelligen tot katten.

KATERTHEATER

2024

Er waren eens een paar creatievelingen wiens paden zich al dan niet toevallig kruisten via Karo. Ze hadden elk op de een of andere manier iets met het allermooiste dier op aarde, de kat. Ze staken de kattenkoppen bij elkaar en bedachten een nieuw sprookje.

Een verteller, een operazangeres, een danseres, een cafébazin, een illustratrice en haar grafisch vormgever maken theater over een wel heel speciale kater.

promobeeld Katertheater.jpg

SPEEZ

2023

Kunstenaarsduo Karo en Amina Belôrf gaan opnieuw in dialoog. Ergens in het midden raken de twee kunstenaressen elkaar. De beelden van Karo raken Amina, de woorden van Amina raken Karo: de beeldenwereld danst op poëtische ritmes en creëert zo een nieuwe wereld waar hoop en troost ons als mens met elkaar verbindt. Deze zoektocht deed de kunstenaressen graven en stoten op koperen draden die symbolisch de weg plaveien naar een meer harmonisch samenzijn.
Galerij Speez, een 'house of minimalism' organiseert een eerste joint expo waarin onder andere nieuw werk van het kunstenaarsduo Amina en Karo te zien is.

Uitzicht- kunst Amina & Karo _Speez 2023 - foto_edited_edited.jpg

UNBLOCK ARTISTIC FRIENDS

2022-2023

Kunstenaar Rony Van den Block cureerde een joint expo waarin zijn kunstwerken in dialoog gingen met de werken van 31 bekendere en onbekendere kunstenaars met verschillende stijlen en disciplines.
De kunst van Karo Vrints maakte deel uit van deze expo.

unblock artistic friends - flyer hoofding.png

KOPEREN DRAAD DE GROND IN

2022

Voor de expo 'koperen draad de grond in', gingen Karo en dichteres Amina Belôrf in dialoog. Amina schrijft proza en poëzie en maakt theater. Karo schildert, naait, drukt en tekent haar beeldtaal.
Ergens in het midden raken de twee kunstenaressen elkaar. De kunstfilm Body As Canvas, een cocreatie van videokunstenaar Roland Méliès en Karo vormde het anker voor deze expo. De beelden raakten Amina, de woorden van Amina raakten Karo. De beelden en woorden creëerden samen meer.
Koperen draad de grond in herbergde de zoektocht van hen beiden naar bodem om op te staan.

Finaal beeld expo Karo 2022.jpg

BODY AS CANVAS

2022

Videokunstenaar Roland Méliès brengt de beeldtaal van Karo over ‘het niets’ samen met zijn videokunst in het project Body As Canvas. Hij ontdekt en onderzoekt met zijn camera de verschillende huidlagen van Karo’s kunstwerken, die uit meer bestaan dan alleen canvas en verf: kattenhaar, kartonnen snippers, plakkertjes, met zwart overschilderde gouden bubbels verf, … 'Roland projecteert videobeelden met details van mijn werken op mijn lichaam. Als kunstschilder word ik zelf het canvas.'

17891624114368773.jpg

(PIECES OF) MULTICELLULAR CREATURE (IN PLASTIC)

2021

Met deze werken klaagde Karo aan hoe de mensheid met de natuur omgaat en het leven uit de aarde zuigt. De organismen in de plastic zakken zijn verscheurd en vacuüm getrokken, zoals in een labo. Maar een dunne draad houdt de verscheurde delen in contact met elkaar. Deze 'Pieces of Multicellullar Organism in Plastic' proberen zo verbonden te blijven ondanks hun verscheurd zijn.

Pieces of Multicellullar Organism in Plastic - karakol detail.jpg

VROUWENBESNIJDENIS

2020

Collectief Positief vroeg Karo om een werk te maken binnen het kader van hun campagne #freethepunani, tegen vrouwenbesnijdenis. Uit meerdere van haar kunstwerken werd een grafisch beeld gekozen dat samen met werken van andere kunstenaars werd verkocht als posters om de crisisopvang voor kwetsbare meisjes in Kenia te financieren.

Cut4_edited.jpg

INSPIRED BY THE NOTHING

2019

Met het thema burn-out als startpunt, liet Karo zich voor deze reeks kunstwerken inspireren door het (positieve) Niets. Wat is het belang van nietsdoen of je even van niets aantrekken? Welke gemoedsrust geeft leegte? Wat betekent 'het niets' voor jou als mens? Met deze vragen ging ze in dialoog met kunstenaars, studenten met roots uit alle continenten, professoren en haar publiek op de expo. Deze werken zijn een visuele vertaling van de opgedane inzichten.

Nothing4 - Inspired By The Note 'Something' 2019.JPG

DREAMING AWAKE

2018

Karo gebruikte voor deze reeks kunstwerken eigen fotomateriaal. Haar foto’s werden deel van het schilderij zelf. Foto's verwijzen altijd naar een moment uit het verleden. En een mens kan niet anders dan zijn of haar herinnering zelf aanvullen, vervormen, misvormen of mooier maken. Ons geheugen bestaat immers uit een soort van vergeten zodat een herinnering een andere vorm van werkelijkheid wordt.

Karo’s foto’s en haar schilderijen zijn als het ware twee verschillende ogen waardoor ze naar haar omgeving kijkt. 


'Ik lach vaak met mijn eigen geheugen. Het lijkt niet veel te onthouden op een manier die dicht bij ‘de realiteit’ staat. Mijn brein maakt bij mijn eigen foto’s een heel eigen verhaal. Wat is nu ‘echt’ en wat is ‘geschilderd’? Wat is van mijn brein en wat kleurt de toeschouwer zelf in met zijn of haar herinneringen? 


Kunstenaar Freddy De Vierman goot het in volgende mooie woorden tijdens mijn proclamatie in 2018: het canvas wordt als een open wijzerplaat om "nieuwe tijd " te vormen rond de foto.'

Winter4 - K Vrints.JPG
bottom of page